شنبه 1 ثور 1403 برابر با Saturday, 20 April , 2024
در ادامه سایر فعالیت های علمی، روز چهارشنبه مورخ 5/7/1402 پوهنحی اقتصاد پوهنتون خاتم النبیین (ص) شعبه غزنی، سیر علمی دانشجویان به همراه اساتید و مسئولین دانشکده سیر علمی و بازدید از کارخانجات تولید سبد و رب شهر غزنی برگزار گردید. در این سیر علمی ابتدا از کارخانه تولید سبد در منطقه روضه ولایت غزنی دیدن به عمل آمد. طبق اظهارات مدیر این شرکت در حدود ۴۵ میلیون افغانی برای انجام این پروژه هزینه شده و هم اکنون با سه دستگاه، تولید سه نوع جعبه برای انگور، گوجه و سیب را برای تجار و دهاقین عزیز شبانه روز در حدود ۱۲ هزار سبد تولید می‌کنند. محمد صدیق اقبال زاده رئیس شرکت سبدسازی دلیل ایجاد کارخانه را نیاز و تقاضای تجار و دهاقین دانسته و به سوالات اساتید و دانشجویان به گرمی پاسخ دادند. این شرکت بیش از ده نفر را در این کارخانه استخدام کرده و در دو شیفت شبانه روزی کار می‌کنند.
پس از بازدید دانشجویان از شرکت محمد صدیق اقبال زاده به سمت شهرک مهاجرین حرکت و از کارخانه تولید رب گوجه که نیمه صنعتی به شمار می‌آید بازدید کردند. مدیر مسئول این پروژه جناب آقای غلام روحانی، ضمن استقبال گرم از بازدیدکنندگان نحوه تولید و برداشت رب گوجه را توضیح دادند. دکتر محمد اسحاق مهدوی یک تن از اساتید دانشکده اقتصاد از مسئول کارخانه رب سازی پرسش‌های را به نمایندگی از جمع حاضر مطرح ساختند که جناب آقای روحانی در پاسخ مطالبی را بیان کردند. وی افزودند این کارخانه با 5 هزار دالر شروع به کار کرده و هم اکنون روز چهار الی پنج تن گوجه را به رب گوجه تبدیل می‌کند. وی در پاسخ به این سوال که مشتریان این کارخانه چه کسانی می‌باشند، افزودند مشتریان این محصول باشندگان ولایت های غزنی، لوگر، پکتیکا و پکتیا، زابل، کابل و هرات می‌باشند.
پوهنحی اقتصاد خاتم النبیین اساس تفاهم‌نامه‌های موجود خویش با مراکز تولیدی و تجاری معتبر کشور، دانشجویان را با راه‌اندازی چنین برنامه‌های عملی در زمینه کارآموزی و استخدام آنان نیز هم‌کاری می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *