یکشنبه 2 ثور 1403 برابر با Sunday, 21 April , 2024

گزارش اول: نشست علمی- عمومی
قبل از ظهر روز چهارشنبه، ۲ قوس ۱۴۰۱ش، دیار سنایی شاهد برنامه فرخنده و باشکوه تجلیل از روز دانشجو بود. این برنامه که به منظور تکریم مقام و منزلت دانشجویان به عنوان قشر برگزیده، اندیشمند، نقاد و پشگام جامعه و تشویق و انگیزه دهی بیشتر به دانشجویان برجسته و فعال تدارک دیده شده بود، با حضور ریاست محترم دانشگاه، جناب دکتر حبیبی، معاونین، آمریت تحقیقات و پژوهش، ریاست انستیتوت علوم صحی خاتم النبیین(ص) غزنی، اساتید و کارمندان محترم پوهنتون و انستیتوت، کارمندان لیسه نور غزنه، دانشجویان ممتاز و سایر محصلان پوهنتون و انستیتوت و با تلاوت آیات قرآن کریم توسط سید اسلام فکوری، از محصلین رشته حقوق و اجرای خوب بسم الله فطرت و حمیدالله محبی، دانشجویان رشته اقتصاد و طب معالجوی پوهنتون، آغاز شده و با صحبتهای عالمانه ریاست محترم دانشگاه، جناب دکتر حبیبی و رئیس کمیته فرهنگی دانشکده اقتصاد، جناب استاد رضایی، ادامه یافت.
دکتر حبیبی در این صحبتها، ضمن تبریکی روز دانشجو به دانشجویان، تقدیر از حضور دانشجویان در این محفل، تقدیر از مسئولین بخشهای مختلف دانشگاه و به خصوص مدیران بخش فرهنگی و آمریت تحقیقات و پژوهش که در برگزاری این نشست نقش مهمی ایفا نموده اند، به وضعیت آموزش در دانشگاه های امروزی و تفاوت آن نسبت به گذشته پرداخته و کارکردهای پوهنتونهای امروزی را کماً و کیفاً، متفاوت از پوهنتون های قدیمی عنوان نمودند. دکتر حبیبی در ادامه صحبتها این تفاوتها را از نظر ۱- جنسیتی، ۲- سِنی، ۳- طبقاتی، ۴- جغرافیایی، ۵- وابستگی و عدم وابستگی به دولت و ۶- از نظر تجاری شدن پوهنتونها، مورد بحث و ارزیابی قرار داده و تجاری شدن تحصیلات عالی، تغییر مناسبات شاگرد و استاد از شاگرد پروری به سودجویانه، روزمرگی شدن تحصیلات عالی و سند محور شدن آن را به عنوان بخشی از آسیبهای تحصیلات عالی در افغانستان امروزی مطرح نموده و مورد نقد قرار دادند. این در حالی است که به باور دکتر حبیبی، یک مرکز علمی باید نخبه گرا باشد و در راستای نهادینه سازی ارزشهای اصیل و فرهنگ پیشرو در جامعه حرکت کند. کاری که با تجاری سازی نهادهای علمی… و امکان پذیر نیست.
استاد رضایی هم که به نمایندگی از کمیته فرهنگی دانشگاه ایراد سخن نمود، فرهنگ دانشجویی را مورد بحث و بررسی قرار قرار داده و سخت کوشی، خوب یاد گرفتن و فهمیدن، آزادی و آزادگی را از اساسی ترین مفاهیم فرهنگ دانشجویی معرفی نمود و برداشت و فهم دانشجویان از پدیده ها را با حقیقت و واقعیت نزدیکتر بیان داشت. استاد رضایی در ادامه صحبتها تأکید نمودند که دانشجویان محور تغییر در جامعه بوده و مسئولیت آنها نسبت به سایر مردم، در قبال کشور، دوچندان است و لازم است که این مسئولیت ادا شود. ایشان در بخشهای پایانی صحبتهایشان به جان گرفتن وضعیت فرهنگی در ولایت غزنی اشاره نموده و آن را مرهون تلاشهای مسئولین و دست اندرکاران پوهنتون خاتم النبیین اعلام داشتند و از آن به عنوان افتخار یاد کردند.
ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *