سه‌شنبه 28 حمل 1403 برابر با Tuesday, 16 April , 2024

گزارش اول: نشست علمی- عمومی

قبل از ظهر روز چهارشنبه، ۲ قوس ۱۴۰۱ش، دیار سنایی شاهد برنامه فرخنده و باشکوه تجلیل از روز دانشجو بود. این برنامه که  به منظور تکریم مقام و منزلت دانشجویان به عنوان قشر برگزیده، اندیشمند، نقاد و پشگام جامعه و تشویق و انگیزه دهی بیشتر به دانشجویان برجسته و فعال تدارک دیده شده بود، با حضور ریاست محترم دانشگاه، جناب دکتر حبیبی، معاونین، آمریت تحقیقات و پژوهش، ریاست انستیتوت علوم صحی خاتم النبیین(ص) غزنی، اساتید و کارمندان محترم پوهنتون و انستیتوت، کارمندان لیسه نور غزنه، دانشجویان ممتاز و سایر محصلان پوهنتون و انستیتوت و با تلاوت آیات قرآن کریم توسط سید اسلام فکوری، از محصلین رشته حقوق و اجرای خوب بسم الله فطرت و حمیدالله محبی، دانشجویان رشته اقتصاد و طب معالجوی پوهنتون، آغاز شده و با صحبتهای عالمانه ریاست محترم دانشگاه، جناب دکتر حبیبی و رئیس کمیته فرهنگی دانشکده اقتصاد، جناب استاد رضایی، ادامه یافت. سپس برنامه با اجرای گروه سرود لیسه عالی نور غزنه، صحبتهای سه تن از دانشجویان دانشکده های اقتصاد، حقوق و علوم سیاسی و طب معالجوی، تقدیر از ممتازین انضباطی و اخلاقی پوهنتون و انستیتوت، تقدیر از نمایندگان صنوف پوهنتون و انستیتوت و تقدیر از اعضای تیم فوتسال پوهنتون خاتم النبیین پیگیری شده و با برش کیک مخصوص روز دانشجو توسط تعدادی از نمایندگان صنوف پایان یافت.

 

گزارش دوم: صحبتهای ریاست محترم پوهنتون و رئیس کمیته فرهنگی دانشکده اقتصاد

سخنرانی ریاست محترم پوهنتون، جناب دکتر حبیبی، از مهمترین بخشهای محفل تجلیل روز جهانی دانشجو، در سالن اجتماعات پوهنتون خاتم النبیین غزنی، بود. ایشان در این گردهمایی باشکوه که در آن معاونین، رؤسای دانشکده ها و دیپارتمنتها، آمریت تحقیقات، اساتید، کارمندان و دانشجویان حضور داشتند، طی صحبتهای عالمانه ای، ضمن تبریکی روز دانشجو به دانشجویان، تقدیر از حضور دانشجویان در این محفل، تقدیر از مسئولین بخشهای مختلف دانشگاه و به خصوص مدیران بخش فرهنگی و آمریت که در برگزاری این نشست نقش مهمی ایفا نموده اند، به وضعیت آموزش در دانشگاه های امروزی و تفاوت آن نسبت به گذشته پرداخته و کارکردهای پوهنتونهای امروزی را کماً و کیفاً، متفاوت از پوهنتون های قدیمی عنوان نمودند. دکتر حبیبی در این صحبتها تفاوت مراکز تحصیلات عالی امروزی و قدیم را از نظر ۱- جنسیتی، ۲- سِنی، ۳- طبقاتی، ۴- جغرافیایی، ۵- وابستگی و عدم وابستگی به دولت و ۶- از نظر تجاری شدن پوهنتونها، مورد بحث و ارزیابی قرار داده و تجاری شدن تحصیلات عالی، تغییر مناسبات شاگرد و استاد از شاگرد پروری به سودجویانه، روزمرگی شدن تحصیلات عالی و سند محور شدن آن را به عنوان بخشی از آسیبهای تحصیلات عالی در افغانستان امروزی مطرح نموده و مورد نقد قرار دادند. این در حالی است که به باور دکتر حبیبی، یک مرکز علمی باید نخبه گرا باشد و در راستای نهادینه سازی ارزشهای اصیل و فرهنگ پیشرو در جامعه حرکت کند. کاری که با تجاری سازی نهادهای علمی… و امکان پذیر نیست.

بعد از دکتر حبیبی، استاد رضایی، به نمایندگی از کمیته فرهنگی  دانشگاه به ایراد سخن پرداخته و فرهنگ دانشجویی را مورد بحث و بررسی قرار دادند. استاد رضایی در این صحبتها سخت کوشی، خوب یاد گرفتن و فهمیدن، آزادی و آزادگی را از اساسی ترین مفاهیم فرهنگ دانشجویی دانسته و برداشت و فهم دانشجویان را با حقیقت نزدیکتر بیان داشتند. ایشان در ادامه صحبتها تأکید نمودند که دانشجویان محور تغییر در جامعه بوده و مسئولیت آنها نسبت به سایر مردم، در قبال کشور، دوچندان است و لازم است که این مسئولیت ادا شود. استاد رضایی در بخشهای پایانی صحبتهایشان به جان گرفتن وضعیت فرهنگی در ولایت غزنی اشاره نموده و آن را مرهون تلاشهای مسئولین و دست اندرکاران پوهنتون خاتم النبیین اعلام داشتند و از آن به عنوان افتخار یاد کردند.

 

گزارش سوم: تجلیل از ریاست دانشگاه از معاونین سابق علمی و اداری پوهنتون

قدردانی و سپاسگزاری در قبال تلاشها، خلاقیتها و دستاوردهای افراد حس عالی انسانی و مورد تأکید در آموزه های الهی- انسانی اسلام است؛ امری که  از دید انسانهای بصیر و با شخصیتِ سالم پنهان نمانده و همواره در قبال اقدمات مثبت، دستاوردها و خلاقیتهای افراد رفتار سپاسگزارانه از خود به نمایش می گذارند.

مبتنی بر این نگرش و به پاس زحمات و تلاشهای دلسوزانه و صادقانه معاون سابق علمی- تدریسی، جناب استاد رضایی و معاون سابق اداری- مالی، جناب استاد فهیمی، ریاست محترم دانشگاه خاتم النبیین غزنی، جناب دکتر حبیبی، در بخشی از برنامه های محفل روز دانشجو، از زحمات ده ساله این اساتید، در راستای پیشبرد اهداف دانشگاه خاتم النبیین غزنی قدردانی نموده و به رسم تقدیر، لوح سپاس و هدایایی به این اساتید فرهیخته اهدا نمودند.

 

گزارش چهارم: سخنرانی دانشجویان

سخنرانی دانشجویان بخش مهم دیگری از برنامه های گرامیداشت روز جهانی دانشجو در سالن اجتماعات پوهنتون خاتم النبیین غزنی بود. در این بخش از برنامه، خانم شکریه اکبری، دانشجوی رشته اقتصاد، در مقاله زیبای ادبی- توصیفی دانشجو را معنا و توصیف نموده و مسئولیت او را در قبال خانواده و کشور مورد بحث و بررسی قرار داد. سخنران بعدی آقای روح الله انوری، دانشجوی رشته حقوق، بود. ایشان ضمن تقدیر و تشکر از پوهنتون خاتم النبیین غزنی که زمینه و بستر فراگیری علم و دانش را در جامعه فراهم نموده است، نقش های مختلف دانشجویان در جامعه را واکاوی و ارزیابی نموده و چالشهای آن را مورد بحث و بررسی قرراداد. سخنران سوم، احمدطارق احمدی، دانشجوی رشته طب، بود. ایشان علل پیشرفت و عقب ماندگی غرب و امت اسلامی را به عنوان موضوع صحبت انتخاب نموده و با تمسک به اشعار اقبال لاهوری، علمی گرایی و بی توجه به علم را دلیل اصلی این مسئله عنوان نمودند.

 

گزارش پنجم: تقدیر از دانشجویان برتر انضباطی و اخلاقی

نظم و اخلاق  در منظومه فکری و  سبک زندگی اسلامی از مفاهیم بنیادی و ضامن سعادت و موفقیت فردی و اجتماعی، در عرصه های مختلف حیات مادی و معنوی است. در موارد و منابع متعدد اسلامی به این مفاهیم پرداخته شده و مورد توجه و تأکید تام واقع شده است؛ به گونه ای که وصول به قرب الهی، طولانی شدن عمر، همبستگی اجتماعی، آبادی جامعه، کامیابی و بزرگواری فرد… به آنها گره خورده است.

مبتنی بر این نگاه و میزانی از اهمیت، تعیین محصلان برتر اخلاقی و انضباطی از برنامه های همیشگی پوهنتون و انستیتوت خاتم النبیین(ص) غزنی است. این مراکز علمی در راستای دستیابی به شعار تخصص و تعهد و عمل به فرامین الهی، مبنی بر تربیت نیروی انسانی دیندار و اخلاق مدار، همه ساله، نه تنها دانشجویان برتر علمی، بلکه محصلان با نظم و اخلاق مدار را نیز مورد شناسایی و توجه قرار می دهد و با حمایتهای مادی و معنوی از آنها تکریم به عمل می آورد؛ آنچه در محفل گرامیداشت روز جهانی دانشجو، ۲ قوس ۱۴۰۱، صورت گرفته و در آن به دانشجویان برتر انضباطی و اخلاقی پوهنتون و انستیتوت خاتم النبیین غزنی، لوح تقدیر اهدا گردید، براساس همین نگاه بوده و مبتنی بر اساس همین سیاست انجام شد.

 

گزارش ششم: تقدیر از اعضا تیم منتخب فوتسال خاتم النبیین غزنی

ورزش نقش مهمی در افزایش ضریب سلامتی، ایجاد نشاط و گسترش روحیه کار تیمی و همدیگر پذیری در جامعه دارد. بدین لحاظ بخش فرهنگی پوهنتون خاتم النبیین شعبه غزنی نه تنها تورنمنتهای متعدد فوتسال و والیبال دانشجویی را روی دست گرفته و میگیرد، بلکه با انتخاب بازیکنان برتر فوتبالیست، تیم منتخب فوتسال خاتم النبیین غزنی را نیز تشکیل داده است. این تیم در مسابقات بازیهای تیمهای برتر شهر غزنی، جام غدیر، مقام دوم را از آن خود نموده و به عنوان نائب قهرمانی دست یافت. براین اساس، پوهنتون خاتم النبیین غزنی، دستاوردهای این عزیزان را ارج نهاده و در محفل گرامیداشت روز جهانی دانشجو، با اهدای لوح سپاس، از آن تقدیر به عمل آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *