شنبه 1 ثور 1403 برابر با Saturday, 20 April , 2024

پنجشنه ۲۸ میزان ۱۴۰۱ش، نشست علمی «آزادی و اقتصاد» به ابتکار مؤسسه مطالعات اقتصادی و حقوقی افغانستان و همکاری دانشکده اقتصاد پوهنتون خاتم النبیین(ص) غزنی، در سالن کانفرانسهای این پوهنتون برگزار شد. این نشست علمی که در آن هیئت رهبری پوهنتون خاتم النبیین غزنی، هیئت رهبری مؤسسه مطالعات اقتصادی حقوقی افغانستان، اساتید پوهنتون، دانشجویان مشتاق و خبرنگاران رسانه های مختلف حضور داشتند، با تلاوت آیات کلام الله مجید توسط سید محمداصغر کوثری، از دانشجویان رشته حقوق، آغاز شده و با سخنرانی محمد حنیف فرزان، رئیس مؤسسه مطالعات اقتصادی و حقوقی افغانستان، ادامه یافت. آقای فرزان در این صحبتها ضمن تشکری از همکاری پوهنتون خاتم النبیین غزنی، به معرفی مؤسسه مطالعاتی اقتصادی و حقوقی افغانستان آن پرداخته و سمینار امروز را مقدمه «کمپ ملی کار آفرینی» بیان داشت و افزود که مؤسسه مذکور به دنبال جمع آوری طرحها و ایده های اقتصادی جوانان فرهیخته از سراسر کشور در راستای اشتغال زایی است و با حمایت و جامه عمل پوشیدن به سه تا ایده برتر، در کار آفرینی و رشد اقتصادی کشور، کمک می کند.

سپس دکتر حبیبی، رئیس محترم پوهنتون خاتم النبیین(ص) غزنی، صحبت نمود. دکتر حبیبی ضمن خوشامد گویی به حضار و تشکری از هیئت رهبری مؤسسه مطالعات اقتصادی و حقوقی افغانستان و دانشکده اقتصاد دانشگاه خاتم النبیین غزنی و هماهنگ کنندگان برنامه، اهمیت تحقیق از دیدگاه اسلام و دانشمندان را مورد بحث قرار داده و تحقیق و پژوهش را پایه و موتور محرک توسعه یک جامعه عنوان نمود و افزود که یک تحقیق واقعی هم بدون وجود آزادی بیان بی معنا و بدون نتیجه و استفاده خواهد بود. دکتر حبیبی در بخش دیگر از صحبتهای خود از عصر حاضر به عنوان عصر انفجار اطلاعات یاد نمود و اضافه نمود که در چنین عصری کشوری که مولد علم و دانش نباشد، فقط شنونده است. این در حالی است که رسالت امروز ما، نه انتقال دانش دیگران که تربیت نسلی خلاق و با ابتکار است.

سخنران بعدی این نشست، دکتر کریمی، رئیس محترم دانشکده حقوق و علوم سیاسی، بود. دکتر کریمی جایگاه آزادی بیان در اسلام و نقش آن در توسعه اقتصادی را مورد بحث قرار داده و پس از مباحث معرفت شناختی، نقش مثبت آزادی بیان بر توسعه اقتصادی یک کشور و پیامدهای عدم آزادی بیان در این زمینه را برای مخاطبان واکاوی و بازنمایی نمود.

سخنران چهارم این نشست، عبدالقادر بهشتی، رئیس بخش اجرایی مؤسسه مطالعات اقتصادی و حقوقی افغانستان، بود. آقای بهشتی هم ضمن معرفی مؤسسه مذکور و بیان اهداف و اقدامات آن، در مور چگونگی انتخاب طرحهای برتر معلوماتی را برا حضار بیان داشتند.

بعد استاد فهیمی، رئیس محترم دانشکده اقتصاد، صحبت نمود. استاد فهیمی با بیان اینکه رابطه آزادی و توسعه وسیع گسترده است، «ضرورت بانکداری اسلام در افغانستان، چالشها و راهکارها»ی آن را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

آخرین سخنران این نشست، دکتر هاشمی، نماینده اساتید، پوهنتون خاتم النبیین غزنی بود. یشان با توجه به موضوع سمینار آزادی و اقتصاد، یکی از معیارهای آزادی اقتصادی را از نظر اسلام  عدم تداول و دست به دست نشدن ثروت را در دست عده ای خاص دانستند و الگوی تداول ثروت در جهت عدالت و توازن اقتصادی را از نظر اسلام بیان داشتند و برای اینکه ثروت جامعه در دست عده ای خاص دست بدست نشود، الگویی برگرفته از قرآن کریم را توضح داده و مکانیزم رسیدن به عدالت اقتصادی را تبیین نمودند. دکتر هاشمی الگویی را جهت رسیدن به عدالت اقتصادی و توازن اجتماعی از نظر اسلام معرفی نمودند که در این الگو مکانیزم رسیدن به عدالت وتوازن اجتماعی و ارتقای سطح حد کفاف زندگی ترسیم شده و مدام موجب توانمند سازی افراد ضعیف می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *