شنبه 1 ثور 1403 برابر با Saturday, 20 April , 2024

دستگاه هیمودیالیز که به عنوان گرده مصنوعی عمل می‌کند، مروج‌ترین روش برای تصفیه خون در مریضان مصاب به عدم کفایه پیشرفته و دائمی کلیوی است. هیمودیالیز برای اولین بار در دهه 1960 میلادی به صورت عملی استفاده گردید و با گذر زمان این روش موثرتر گردیده، عوارض آن به حداقل رسیده و دستگاه‌های کوچکتر و قابل حمل سبب سهولت این روش گردیده است.

پروسه کار دستگاه هیمودیالیز

در روش همودیالیز، خون به تدریج از بدن خارج شده و از بین یك فلتر مخصوص كه مواد زائد و مایعات اضافی را جدا می‌كند، می‌‌گذرد و خون تصفیه‌‌ شده، مواد لازم به آن افزوده شده و دوباره به بدن برمی‌گردد. دستگاه هیمودیالیز با انجام این عمل، تعادل اسیدی و قلوی و همچنان مقدار آب و مواد محلول موجود در بدن را كنترول می ‌كند. البته این كلیه مصنوعی نمی‌تواند یك كار مهم كلیه طبیعی، یعنی تولید هورمون‌‌هایی كه بر فشار خون و خون‌ سازی تاثیر می‌ گذارند را انجام دهد.

یكی از مهم ترین اقدامات پیش از شروع همودیالیز، آماده كردن یك مسیر عروقی برای اتصال به دستگاه دیالیز است. معمولا این راه عروقی با انجام یك جراحی كوچك و اتصال شریان و ورید، در مچ دست ایجاد می‌‌شود. در زمان انجام دیالیز خون شریانی وارد دستگاه شده و خون تصفیه شده با فشار مناسب به ورید مریض داخل می‌شود. در ختم پروسه، اتصال شریان-ورید مجددا برقرار می‌گردد. مریضان هنگام شروع درمان با همودیالیز، باید از برنامه دقیق پیروی كنند. مریضان معمولا باید سه بار در هفته و هر بار برای 3 تا 5 ساعت دیالیز شوند.

با وجود داشتن بهترین تجهیزات و روش‌ها، هیمودیالیز هنوز یک درمان پیچیده است و استفاده از آن نیاز به كار هماهنگ یك گروپ كامل مراقبت‌‌های صحی نیاز دارد.

شفاخانه معالجوی نور خاتم النبیین (ص) غزنی، افتخار دارد که برای اولین بار و تنها مرکز دیالیز در ولایت می باشد که دو پایه دستگاه دیالیز در شفاخانه موجود فعال بوده و مریضان مصاب به آفات کلیوی (گرده) را دیالیز می نماید.

بخش دیالیز شفاخانه زیر نظر شعبه پیوند گرده شفاخانه خاتم النبیین (ص) کابل، در ولایت غزنی فعالیت دارد.

آدرس: شفاخانه معالجوی نور خاتم النبیین (ص) غزنی، سرک ولایت ، اده قره باغ سابقه – ساختمان بانک سابقه

جهت معلومات می توانید به شماره (  0794590999  ) در تماس شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *