یکشنبه 5 حمل 1403 برابر با Sunday, 24 March , 2024
دانشگاه خاتم النبیین

چهارشنبه مورخ ۱۵/۴/۱۴۰۱ش، از سوی دانشکده اقتصاد پوهنتون خاتم النبیین شعبه غزنی در سالن اجتماعات این پوهنتون با حضور ریاست محترم دانشگاه جناب دکتر حبیبی و معاونین ریاست دانشگاه، آقایان استاد مدقق، استاد کریمی و استاد پویا، ریاست دانشکده اقتصاد جناب استاد فهیمی، رئیس کمیته تحقیقات دانشگاه جناب دکتر هاشمی، اساتید دانشکده اقتصاد، یحیی حبیبی از مدیران یونایتد بانک و دانشجویان علاقه مند به این مباحث و به خصوص دانشجویان دانشکده اقتصاد برگزار شد.

این جلسه با مدیریت نور احمد اعتمادی و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط آقای فطرت از دانشجویان رشته اقتصاد، آغاز شده و با خوشامد گویی استاد فهیمی از حضار محترم ادامه و طرح بحث از سوی ایشان ادامه یافت. سپس دکتر هاشمی، برگزار کننده سمینار علمی، با طرح این پرسش که چرا برخی از بانکهای خصوصی افغانستان در بحران سال ۱۴۰۰ نتوانستند جوابگوی مشتریان و سپرده گذاران خود باشند و ورشکست شدند، بحث را آغاز نمود. ایشان در ادامه سخن عدم رعایت اصول سه گانه بانکداری (اصل نقدینگی، اصل منفعت و اصل امنیت) را یکی از عوامل ورشکستگی بانک­ها دانسته و فقدان نقدینگی و از بین رفتن اعتماد به بانک­ها در اثر تغییر نظام  و عدم رعایت نسبت کفایت سرمایه را از دیگر عوامل ورشکستگی برخی بانک های خصوصی برشمردند. پس از آن یحیی حبیبی به ارئه مطلب پرداخته و مواجه شدن با مشکل نقدینگی، خدشه دار شدن اعتبار بانکها و عدم رشد کافی بانکداری الکترونیکی سیستم بانکی در دهه اخیر را از عوامل مهم در این زمینه تلقی نمودند. ارائه کننده سوم استاد کریمی بود که ایشان پیامدهای بحران بانکی افغانستان در پی سقوط دولت در سال ۱۴۰۰ش، را مورد توجه قرار داده و در این موضوع مطالب شان را ارائه نمودند.

در آخر این نشست علمی، مولوی قریشی، مسئول بخش ثقافت اسلامی پوهنتون خاتم النبیین شعبه غزنی، به دعا پرداخته و نشست پایان یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *