[xyz-ips snippet="shamsi"]
There is nothing to show here!
Slider with alias none not found.

روز دوشنبه مؤرخ ۲۱ / ۳ / ۱۴۰۳، وبینار علمی – آموزشی “بیماری‌های مزمن انسدادی ریه COPD (chronic Obstructive Pulmonary Disease) در سالن اجتماعات ابوریحان پوهنتون خاتم النبیین شعبه غزنی، با حضور گسترده‌ی اساتید و محصلین پوهنحی طب معالجوی برگزار گردید.

این وبینار که به ابتکار کمیته فرعی تحقیق و آموزش الکترونیک پوهنحی طب معالجوی دایر شده بود، با قرائت آیات کلام‌الله مجید توسط قاری پیمان احمدی آغاز شده و با صحبتهای داکتر اجمل عطایی از اساتید پوهنحی طب معالجوی ادامه یافت. داکتر عطایی در این صحبتها به اهمیت مبادله دانش اشاره نموده و افزود که این امر پژوهشگران و دانشجویان را در فضایی علمی قرار داده و باعث رشد بصیرت علمی خواهد شد. ایشان برگزاری وبینارهای علمی- آموزشی را از جمله فعالیتهایی قلمداد نمود که چنین فرصت‌های ارزشمندی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد و آنها را با برنامه‌های علمی و اکادمیکی آشنا می سازد.

در ادامه پروفیسور داکتر اکرم بابری متخصص Pulmonology جامیکا مدیکل کمپلکس ایالات متحده آمریکا، مباحث شان را ارائه کرد. وی بیماری انسداد ریوی مزمن(COPD) را یک بیماری مزمن التهابی ریه معرفی نمود که مسیر جریان هوای ریه‌ها را مسدود می‌کند. این بیماری با مواجهه طولانی‌مدت با گازهای تحریک‌کننده یا ذرات معلق موجود در هوا که اغلب ناشی از دود سیگار هستند، ایجاد می‌شود. به باور داکتر بابری افراد مبتلا به بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری قلبی، سرطان ریه و بیماری‌های مختلف دیگر هستند و علائم بیماری انسداد ریوی مزمن(COPD)  اغلب تا زمانی که ریه به میزان قابل توجهی تخریب نشده‌باشد، بروز نمی‌کند. همچنین طی زمان، به‌خصوص اگر استعمال سیگار ادامه پیدا کند، بدتر می‌شوند. 

داکتر بابری در بخش دیگر صحبت‌ها به تعریف (COPD)، انواع (COPD)، تعریف COPD (GOLD 2023) و تقسیم بندی آن، عوامل خطر برای (COPD)، آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا، علایم فیزیکی(COPD)، تظاهرات کلینیکی (COPD)، عوامل مؤثر در ابتلا به بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD)، تشخیص (COPD) و تشخیص افتراقی‌های بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) پرداخته و این مباحث را به صورت مفصل توضیح داد. 

در آخر این ویبنار داکتر مهدی‌زاده رئیس پوهنحی طب معالجوی، از تلاش‌ها و فعالیت دکتر بابری در زمینه‌های آموزشی و علمی برای جوانان وطن ابراز قدردانی کرده و بیان نمود که پوهنتون خاتم‌النبیین(ص) شعبه غزنی بستر مناسبی را برای فعالیت‌های تحقیقی و آموزشی متخصصین، داکتران، دانشجویان و … فراهم نموده و تلاش دارد که فرصت‌های بیشتری را برای برگزاری چنین برنامه‌های مفید و کاربردی ایجاد نماید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *