پنج‌شنبه 4 اسد 1403 برابر با Thursday, 25 July , 2024
There is nothing to show here!
Slider with alias none not found.

روز چهارشنبه، تاریخ ۲/۳/۱۴۰۳، با همت دانشکده اقتصاد پوهنتون خاتم النبیین شعبه غزنی و همکاری مؤسسه مطالعات حقوقی و اقتصادی افغانستان AELSO، سمینار علمی «کار آفرینی، توسعه، رفاه و کاهش فقر» در سالن اجتماعات ابوریحان پوهنتون خاتم النبیین شعبه غزنی برگزار گردید.

این سمینار که هدف از آن افزایش سطح آگاهی و رشد خلاقیت و کارآفرینی در میان محصلان بود، با حضور ریاست محترم پوهنتون جناب دکتر حبیبی، رئیس محترم پوهنتون غزنی جناب مولوی عبدالواسع منصور و هیأت همراه، رئیس اقتصاد ولایت غزنی محترم مولوی نادرشاه و هئیت همراه، مولوی نقیب الله آمر دعوت و ارشاد ولایت غزنی، معاونین محترم پوهنتون خاتم النبیین شعبه غزنی، رؤسای دانشکده ها، اساتید محترم این پوهنتون و جمع کثیری از محصلین پوهنتون خاتم النبیین شعبه غزنی و نیز متقاضیانی خارج از پوهنتون دایر شده و با تلاوت روح بخش کلام الله مجید توسط آیت خان احسانی پور آغاز گردید.
سپس ریاست محترم پوهنتون خاتم النبیین شعبه غزنی جناب دکتر حبیبی به ایراد سخن پرداخته و در آن ضمن خوش آمدگویی به مهمانان حاضر در تالار، تشکری از رهبری مؤسسه السو و پوهنحی اقتصاد بابت برگزاری این سمینارعلمی و کاربردی، در سه حوزه(آموزش، پژوهش و کار افرینی) صحبت نمود و بر موضوع کار افرینی تأکید ورزید.
سخنران بعدی این نشست، آقای حنیف فرزان رییس هیأت مدیره مؤسسه ایلسو بود که در مورد اهمیت کار آفرینی از بعد فردی، اجتماعی- فرهنگی و اقتصادی صحبت نموده و کارآفرینی را باعث کاهش فقر، توسعه اقتصادی و رفاه معرفی نمود. ایشان از کمپ کار آفرینی به عنوان بهترین فرصت برای مشق کار آفرینی در افغانستان یاد نموده و از جوانان خواست تا با اشتراک در کمپ کار آفرینی ایده‎های اقتصادی شانرا به عمل مبدل ساخته و در این برنامه‎ی رقابتی که در سه بخش میان دانشگاه‌ها، جوانان و بخش‎های تخنیکی و مسلکی برگزار می‌گردد، اشتراک نمایند.
سخنران دیگر این سمینار داکتر محمد اسحاق مهدوی، عضو کدر علمی دانشکده اقتصاد و رئیس مرکز انکشاف مسلکی پوهنتون خاتم النبیین (ص) بود. دکتر مهدوی در مورد «راهکارهای مؤثر برای توسعه اقتصادی، رفاه و کاهش فقر در افغانستان» صحبت نموده و فقر اقتصادی را متأثر از فقر علمی بیان داشت و توسعه نیافتگی را با فقر اقتصادی مرتبط دانست و افغانستان آباد، با‌ثبات، مرفه، مستقل و خودکفا را در گرو داشتن «نیروی متخصص و متعهد بشری»، «علم و دانش» و «تکنالوژی» قلمداد کرد.
مولوی عبدالواسع منصور رییس پوهنتون دولتی ولایت غزنی به عنوان سخنران بعدی نشست، اهمیت تحصیل برای جوانان و نقش آن در توسعه کشور را مطرح ساخته و نقش تحصیل در ایجاد جامعه آگاه و فرهیخته و جایگاه آموزش در ارتقای مهارت های جوانان و آماده سازی آنها برای ورود به بازار کار را متذکر شدند.
سخنران پنجم این نشست، مولوی نادر شاه شریف ریاست اقتصاد ولایت غزنی بود. ایشان در مورد فعالیت های امارت اسلامی افغانستان در حوزه کار آفرینی و نقش آن در توسعه، کاهش فقر و رفاه صحبت نموده و در این صحبتها به اهمیت کار آفرینی در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی، اقدامات انجام شده توسط امارت اسلامی افغانستان برای حمایت از کارآفرینان، برنامه های آینده امارت اسلامی افغانستان برای توسعه کارآفرینی در کشور، نقش پوهنتون ها در آموزش و توانمندسازی کارآفرینان اشاره نمود.
سخنران اخیر این نشست، آقای عبدالقادر بهشتی رئیس برنامه های مؤسسه ایلسو بود. ایشان در موردکارآفرینی و الزامات آن، اقدامات عملی برای کارآفرینی که طی یک ماه آینده در پوهنتون خاتم النبیین کابل دایر خواهد شد و نیز نحوه مشارکت محصلین در کمپ کار افرینی، به صورت مشروح صحبت نموده و توضیحاتی را ارائه دادند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *