سه‌شنبه 28 حمل 1403 برابر با Tuesday, 16 April , 2024
جشن فراغت پوهنتون غزنی

(سه بورسیه ماستری در جشن فارغ‌التحصیلی پوهنتون دولتی غزنی)

فارغ التحصیل شدن از پوهنتون یکی از بهترین لحظات برای هر محصل است.

امروز، پنج شنبه مورخ ۱/۲/۱۴۰۱ ما شاهد جشن فراغت طبقه اناث پوهنتون غزنی بودیم.

جشنی با شکوه، با رعایت تمام موازین شرعی و اسلامی که فراغت بیش از 150 محصل جشن گرفته شد.

این جشن درابتدا ریاست محترم پوهتنون غزنی جناب پوهنمل احسان الله اکرم زوی، نماینده ویژه تحصیلات عالی در غزنی و معاونت ادارای مالی پوهنتون غزنی جناب استاد عبدالبصیر حنفی، معاون علمی پوهنتون غزنی جناب پوهنمل سید رحیم غفاری، معاونت امور محصلان پوهنیار عبد المتین میانی و روسای پوهنتون های خصوصی خاتم النبیین، مسلم و سلطان محمود سخنرانی نمودند.

سخنرانان ضمن تبریک فراغت با اشاره به جایگاه و منزلت زنان در دین مبین اسلام، گفتند: دردوران جاهلیت دختر را به عنوان ننگ در خانواده خود تلقی می‌کرد ند اما با آموزه‌های دین اسلام، زنان در کفه مساوی با مردان قرار گرفتند و محصلین عزیز را به تلاش و بردباری دعوت نمودند.

و یکی از سخنرانان ویژه با اهدای خاص در این جشن جناب داکتر صاحب حبیبی- رئیس پوهنتون خاتم النبیین ( ص) -بود که با تبریک فراغت محصلین گرامی، آنها را به صداقت، ایمان و ابتکار دعوت نمود و به معنی واقعی خودکفایی یک مملکت اشاره نمود.

ودر مورد آموزش زنان بیان داشتند: زنان بیش‌تر اوقات در حاشیه‌ی تاریخ قرار داشته و‌ نظام‌های مرد‌ سالار، متون تاریخی را مردانه رقم زده‌اند. با آن هم، با به میان آمدن تیوری‌های پیش‌رفت جوامع و‌ این‌که استعداد، هوش و ذکاوت به جنس تعلق نداشته و‌ زنان نیز می‌توانند با کسب دانش و مهارت‌ها در رأس امور باشند، وارد اجتماع شدند و‌ پایگاه اجتماعی دست یافتند. امروزه بیش‌ترین کشورهای توسعه‌یافته اعتراف می‌کنند که بخش بزرگی از تولید‌شان مدیون حضور زنان در دنیای نوین است. در جوامع متمدن و توسعه‌یافته با توجه به جمعیت پنجاه درصدی زن، سهم و نقش آن‌ها در انکشاف، توسعه و رشد فرهنگی مساوی با مردان دانسته شده و تحقیقات در این حوزه نشان‌دهنده‌ی این است که حضور پررنگ زنان در فعالیت‌های اجتماعی و نهاد‌های اکادمیک نه تنها سبب توسعه‌یافته‌گی و رشد اقتصادی شده، بلکه تاثیرات وسیعی روی امنیت، سلامت و رشد فرهنگی جامعه نیز داشته است.

وی در پایان سخنرانی از ریاست، معاونین و اساتید پوهنتون غزنی به عنوان خدمت‌گذار جامعه تشکر و قدردانی نمود و به پاس زحمات شان لوح تقدیری به رسم تقدیر و یادبود از طرف پوهنتون خاتم‌النبیین(ص) اهدا نمود.

همچنین به عنوان تشویق، اهمیت و جایگاه والای زن در اسلام دو بورسیه تحصیلی برای استاد شکریه سعادت و خانم بی بی نازی عبدالصبور و یک بورسیه برای جناب آقای عبدالبصیر حنفی به پاس زحمات شبانه روزی ایشان در راستای شکوفایی استعدادهای این مرز و بوم از سوی پوهنتون خاتم‌النبیین(ص)، اهدا شد.

قابل یادآوری است که صاحب امتیازان پوهنتون خاتم النبیین(ص) جناب دکتر عبدالقیوم سجادی و حاجی جواد محسنی در شعبه مرکزی و شعبه غزنی همواره به دلیل اهمیت آموزش و پرورش در تربیت و تجهیز نیروی انسانی مورد نیاز در فرایند توسعه، کمک هزینه‌های تحصیلی را برای اساتید و محصلان جهت انکشاف در ابعاد فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، گسترش دانش تخصصی و تربیت متخصصان و پژوهش‌گران در کشور عرضه می‌دارند.

خاتم‌النبیین(ص) نماد تعهد و تخصص

آمریت پژوهش و فرهنگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *