یکشنبه 5 حمل 1403 برابر با Sunday, 24 March , 2024
رمضان بهار قرآن

امروز مورخ 7/2/1401 نشست علمی تحت عنوان «رمضان ماه بهار قرآن» با میزبانی پوهنتون خاتم‌النبیین(ص) شعبه غزنی، تلویزیون تمدن و رادیو تلویزیون غزنویان در سالن اجتماعات پوهنتون خاتم‌النبیین(ص) شعبه غزنی با همکاری آمریت تحقیقات و آمریت فرهنگی این پوهنتون برگزار شد.
قبل از آغاز نشست مراسم ختم قرآن‌کریم به مناسبت ماه مبارک رمضان برگزار گردید و سپس جناب دکتر اصغری عضو هیئت علمی این پوهنتون در خصوص احیای شب قدر و اهمیت و جایگاه آن در دین مبارک اسلام سخن گفتند. در ادامه بیان داشتند: «در جامعه که کرامت انسانی مورد احترام نباشد آن جامعه از نظر قرآن‌کریم جامعه دینی نخواهد بود و جامعه اسلامی جامعه است که همه معیارهای آن بر طبق عدالت اجتماعی باشد.» به دنبال سخنان دکتر اصغری، نشست علمی آغاز گردید و در این نشست جناب دکتر مدقق معاون علمی پوهنتون خاتم‌النبیین(ص)، جناب دکتر هاشمی نماینده اساتید پوهنتون خاتم‌النبیین(ص) و جناب شیخ الحدیث عبدالمنان مدنی رئیس حج و اوقاف ولایت غزنی در خصوص شاخص‌های جامعه قرآنی از منظر قرآن‌کریم، شاخص‌های نظام اقتصادی اسلام از منظر قرآن‌کریم و دلیل نزول قرآن‌کریم در ماه مبارک رمضان ایراد سخن کردند. در ابتدا در پاسخ به سوال اول جناب دکتر مدقق بیان داشتند که در پاسخ به اندیشه‌های لیبرالی باید برگردیم و بُعد انسان شناختی قضیه و بُعد ذاتی و ماهوی انسان را خوب بشناسیم و لازمه آن این است که تمسک کنیم به آیات قرآن‌کریم. در قرآن‌کریم انسان در مواردی خلیفه خدا در روی زمین نام نهاده شده است و این باعث فخر بر انسان است (لقد کرمنا بنی آدم) ولی در برخی موارد مورد نکوهش خداوند نیز قرار می‌گیرد؛ این تشویق و نکوهش بر می‌گردد به بحث فطرت و طبیعت انسان که جهت دوری از نکوهش و حفظ شکر گزاری خداوند باید حد اعتدال را در میان بحث‌های فطرت و طبیعت حفظ کرد.
در ادامه این نشست جناب دکتر هاشمی نماینده اساتید پوهنتون خاتم‌النبیین(ص) در باره نظام اقتصادی اسلام از منظر قرآن کریم پرداختند و ابتدا نظام اقتصادی و شاخص‌های اسلامی بودن نظام اقتصادی را تبیین نمودند و در ادامه به شاخص‌های نظام تولید و شاخص‌های نظام توزیع و شاخص‌های نظام مصرف پرداختند.
ایشان توضیح دادند که شاخص‌های حذف ربا از نظام پولی و مالی یکی از شاخص‌های است که قرآن روی آن تاکید کرده است. قرآن ربا را ظلم دانسته و هرچه ربا از نظام پولی و بانکداری یک کشور حذف شود آن نظام پولی عادلانه‌تر و به نظام اسلامی نزدیکتر خواهد بود.
عدم تداول ثروت در دست یک طبقه از دیگر شاخص‌هایی است که دولت اسلامی موظف است تا سیاست‌های را اعمال کند تا ثروت در دست عده خاص دست به دست نشود.
عدم اسراف منابع و به کارگیری نیروهای مسلکی در شاه‌رگ‌های اقتصادی یکی دیگر از معیارهای است که از قرآن کریم استفاده می‌شود.
در اخیر جناب شیخ الحدیث عبدالمنان مدنی در خصوص اهمیت ماه مبارک رمضان، برادری، اخوت و تقریب مذاهب میان همه اقوام و… ایراد سخن کرده و جلسه با دعای اختتامیه ایشان به پایان رسید.

آمریت تحقیقات و آمریت فرهنگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *